9 december

Ungdomarna följde försiktigt efter nissen men nissen var snabb och takten på jakten ökade för vart steg de tog snart märkte Jenny att hon till och med hade börjat jogga. ”Åh, vi kommer ju tappa bort honom! Hur snabbt kan någon så liten egentligen gå!” Klagade Elsa. Hugo hade börjat sacka efter ”jag mår inte så bra...” ”du skulle inte ha ätit den äckliga smörjan” utbrast Elsa argt och hon och Hugo stannade .
Men Jenny stannade inte, hon ville så gärna veta vad det var för något som gjort renarna galna. Tillslut hann hon ikapp nissen då denne hade stannat för att ta en fika paus. ”He… hejsan, vad var det du gav renarna?” Nissen höjde sitt ena ögon bryn och tittade lite surt på henne ”Det har du inget med och göra flickebarn… ” Jenny tittade bestört på nissen ”me… men de beter ju sig som galna för att de ska bli bättre måste jag få reda på orsaken!”  Då blev nissen riktigt arg ”hörru du, jag har skött dessa renar så länge jag kan minnas och det är inget fel på min skötsel av dem… Det är lika bra att ni ungar far hem ni är inte ämnade att vara här!” Sedan vände han sig om och gick med beslutsamma steg mot tomteverkstaden.
  Jenny var nära att börja gråta hon gillade inte när folk skrek åt henne plötsligt kom elsa springande och hugo kom strax efter. ”Hur gick det fick du tag på nissen” Frågade Elsa glatt men Jenny bara skakade på huvudet. ”Vad är det som är fel?” Frågade Elsa och Jenny förklarade händelsen med nissen. ”Så jävla elakt sagt, får jag tag på honom så ska jag minsann klippa till han!” Sa Elsa surt. ”Tss… du har ju aldrig slagit någon Elsa, aldrig att du skulle klara av det” Sa Hugo och snart var bråket i full gång ”SLUTA! Ingen ska slå någon vi är här för att hjälpa tomten!” Skrek Jenny och både Hugo och Elsa tystnade. ”Du har rätt” sa Elsa kom så letar vi upp nissen, vi ska få honom att tala… utan våld”
De gick tillbaka in i till renarna och tittade återigen på den smörjan de hade ätit. Jenny doppade sina fingrar i det och luktade försiktigt "Jag tror det här är socker!" Ubrast hon. Ungdomarna tittade på varandra, det var ju inte konstigt att renarna var som glana."Man kan ju inte ge djur sån här smörja!" sa hugo upprört "Nej de ska ju ha en balanserad kost som alla andra varelser" Sa Elsa.  Plötsligt öppandes dörren någon skrek "VAD GÖR NI HÄR!?"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0