19 December

Elsa vände sig till Max

”Vad gör vi nu?” Max ryckte på axlarna

”Vet inte, vi får fara hem och se vad de andra säger” Max förberedde släden och snart var det uppe i luften igen.

 

Resan tillbaka var tyst och Elsa förberedde sig  på att berätta de dåliga nyheterna för de andra. Snart syntes Taket på tomtensverkstad och Max tog ner släden, de landade mjukt i snön. Ute på gården väntade Jenny, Hugo och några av nissarna. Knappt hade de landat fören alla nissarna började prata i mun på varandra, Jenny höjde en hand och de tystnade genast.

”Hur gick det?” Jenny tittade frågande på Elsa och Max

”Inge bra alls! Tomtemor brydde sig inte, hon var en blond bimbo! Tomten gifte om sig för några år sedan.” Förklarade Elsa snabbt

”Vi vet” Svarade Hugo, Elsa såg frågande på honom

”Berättade de andra nissarna det?”

”Nej det gjorde jag” Elsa snodde runt, på andra sidan släden stod en gammal dam med kruligt grått hår, hon såg ut lite som Elsa tänkt sig tomtemor skulle sett ut.

”Vem är du?”

”Den riktiga tomtemor så klart, tomten lämnade mig för några år sen för den blonda flickan du berättade om och sedan dess har jag rest runt i Asien och lärt mig kampsport. Nu är jag tillbaka för att ta tillbaks Tomten” Den gamla tomtemor såg riktigt skräckinjagande och Elsa var väldigt glad att hon inte var tomtens nya fru. Jenny tog till orda igen

”Tomtemor dök upp alldeles efter ni farit och har hjälpt oss att styra upp i verkstaden, det har tydligen gått utför sedan tomten gifte om sig. Nästan alla nissar är tillbaka vid sina arbeten nu är det bara tomten som måste bli frisk”

Den gamla tomtemor fnös

”Lämna den gamla gubben till mig”


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0