7 December

”Är de här gamla önskelistor?” Jenny tittade på de två tomtenissorna som smugit in i rummet efter ungdomarna, Lillemor nickade.

”Vars är årets?”

”De är på facebook!” viskade Lillemor, som om hon avslöjade en enorm hemlighet. Jenny satt tyst ett tag innan hon vände sig till Lillemor igen.

”Vars är listan med de barn som varit snälla i år?” Jenny insåg att om de skulle få något gjort så måste de börja med en gång och Hugo och Elsa var inte till någon större hjälp, de bråkade fortfarande.

”Den listan är inte klar ännu” Erkände Sibylla ”Nissen som ansvarar för det har gått ut i strejk”

”SÅ himla barnsligt!” Elsa hade snappat upp de sista i samtalet och var ivrig att göra sin röst hörd.

”Vi måste typ gå och prata med honom” skött Hugo in.

 

Lillemor och Sibylla lede vägen förbi alla tomtenissar som återgått till att tycka synd om sig själv och in genom en stor dubbeldörr. Ungdomarna mötes av ett enormt rum, med miljontals böcker efter väggarna. I mitten av rummet satt en tomtenisse med ett plakat där det stod ”Rättvisare lön till mig!”. Tomtenissen tittade upp när de steg in

”Jaså de är de fantastiska jul räddarna” tomtenissens röst dröp av sarkasm

”Men så dryg du är” Elsa blängde surt på nissen.

”Elsa” Varnade Hugo

”Sluta tjata”

”Ska du säga” Snart var ännu ett bråk i full gång. Jenny suckade och vände sig till nissen på golvet.

”Varför strejkar du?” Jenny hade satt sig ner för att komma i jämnhöjd med nissen

”För att jag är less på mitt jobb, jag har bara en massa tråkigt pappersarbete och dålig lön är det också!”

”Men hur ska det gå för alla barn om du inte gör klart listan så de kan få julklappar?”

Jenny ville inte erkänna det men hon var orolig för att inte få några julklappar

”Någon annan får väl göra det, tomten är ju ändå inte frisk så julen kommer ställas in!” svarade nissen i en överlägsen ton

”Nej, julen ska bli av. Vi måste bara hjälpas åt, om du fixar med listan så fixar vi så att resten fungerar, eller hur?” Jenny vände sig mot sina vänner.

”Öhh… va?” Hugo tittade fåraktigt på Jenny

”Hugo är du helt pantad eller. Klart vi ska rädda julen, kommer få grymt många läsare på bloggen” Elsa såg drömmande ut vid tanken på alla besökare hon skulle få på sin blogg.

”Okej kör till, men då vill jag ha lite sällskap!” Nissen tittade utmanande på Jenny, Elsa och Hugo. Elsa skulle just svara men Sibylla han före.

”Jag kan hjälpa dig, jag har ändå inte fått någon arbetsuppgift ännu” Nissen nickade.

Lillemor vände sig till de tre ungdomarna

”Jag tror det vore bra om vi går och lägger oss och löser resten av problemen i morgon. Ungdomarna nickade instämmande, det hade varit en lång och konstig dag.

Natten föll och lugnet la sig över Tomens verkstad, ingen visste ännu vilka problem morgondagen skulle komma att ge.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0