6 December

Ungdommarna gick ut ur rummet och in till en korridor som var upplyst av röda lyktor i taket.
"Vilket sjukt mysigt ställe!" Elsa tog täten genom korridoren.
"Jaa, eller hur" instämde Jenny.
I änden av korridoren fanns en Dörr. På dörren hängde en träskylt. "Tomten" stod skrivet med snirklig röd text.
"Får man verkligen gå in...?" undrade Jenny försiktigt.
"Äh, kom igen! Vi är ju här för att hjälpa Tomten, då borde vi få gå in i hans rum!" Elsa öppnade dörren och steg in.
Rummet var ett kontor. Mitt i det stod ett skrivbord och en gigantisk stol. På skrivbordet stod en Laptop med Facebook öppet.
"Åh, awesome" Hugo satte sig i Tomtens stol, vilket fick honom att se mycket liten ut, och loggade in på Facebook. Elsa suckade och gick till andra änden av rummet. Där fanns ännu en dörr. Hon öppnade den och stannade till i dörröppningen. Jenny smög sig fram och försökte kika förbi henne på vad som fanns i rummet.
"Schh, jag tror han sover" viskade Elsa och gick försiktigt in i rummet.
En enorm säng tog upp nästan hela rummet. I sängen låg en stor knöl under massa täcken och kuddar.
"Tomten?" Elsa vågade sig inte närmre.
"Nej... nej... lämna mig i fred... Jag vill inte acceptera din vännerförfrågan... jag vill inte gilla din profilbild... jag vill inte besvara alla frågor... jag vill inte... nej... nej..." mumlade en mörk röst från sängen.
Elsa tittade på Jenny med en frågande blick. Jenny ryckte på axlarna, hon hade inte vågat sig in i rummet.
"Tomten? Jag heter Elsa och jag och mina vänner är här för att hjälpa dig" Elsa tog ett steg närmre.
"LÅT MIG VARA!!! JAG BRYR MIG INTE OM VAD DU ÅT TILL FRUKOST ELLER VAD DU GJORDE IGÅR KVÄLL!!!!" Vrålade tomten och fick både Elsa och Jenny att flyga flera meter av överraskning. De skyndade sig ut ur rummet och smällde igen dörren.
"Va fan va det där?" frågade Hugo utan att släppa dataskärmen med blicken.
"Tomten är sär. Han behöver seriöst hjälp på riktigt." Flämtade Elsa.
"Va bra då kan vi dra då, vi är inga jävla psykologtanter så..." Hugo stängde ner Facebook.
"Nej! Vi måste fortfarande rädda julen!" sa Elsa. "Vi måste fortfarande få ordning i den här galna verkstaden. Fast först måste jag blogga, får jag låna datorn."
"Nej! Jag är inte klar!" Hugo satte sig närmre datorn.
"men asså det är viktigt!"
Va fan, vänta på din tur, va!?" Hugo höll fast datorn när Elsa försökte ta den ifrån honom.
"Men jävla sär, ge mig den!"
"Nej säger jag!"
"Hugo!"
"Nej, stick jävla noob!"
"Fan heller!"
Jenny gick fram till en vägg täckt med bokhyllor. Där fanns hundratals böcker utan titel på bokryggen, så hon drog ut en av dem från hyllan och öppnade den. Den var fylld av brev och önskelistor från barn i alla åldrar. Jenny satte sig ned på golvet och började bläddra i boken, oberörd av Elsa och Hugos bråk över datorn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0