2 December

"Hörni, kolla här!" Elsa pekade på sin datorskärm. Jenny och Hugo lutade sig mot henne för att titta.
"Tomten?" Hugo gav Elsa en frågande blick. "Vem är det?"
"Inte vet jag. Någon som har gjort en fejkanvändare säkert."
"Tänk om det är den riktiga tomten?" föreslog Jenny.
"Vad ni är töntiga" Hugo vände sig tillbaka till sin egen dataskärm. "Tomten finns ju inte"
"Nä... visst ja." Jenny vände sig mot sin egen datorskärm igen.
"17 gemensamma vänner. Ska jag typ... adda honom?" frågade Elsa.
"Vem bryr sig" mumlade Hugo.
"Jag gör det. Haha, jag är kompis med tomten! Asså jag måste blogga om det, så sjukt kul!" sa Elsa. "Jenny du måste också adda honom!"
"Okej" svarade Jenny och skickade en vänförfrågan till Tomten, nyfiken på om det kunde vara den riktiga. Men det kunde hon inte säga högt. "Vi börjar om fem minuter. Vi borde gå snart."
"äsch" sa Hugo och satte på sig hörlurarna han kopplat in i datorn.
"Nej men jag måste bara blogga lite först jue." sa Elsa utan att släppa datorn med blicken. "Så coolt då kan man skicka sin önskelista via facebook, haha!"
"Seriöst. Du är femton. Du kan inte skicka önskelistor till tomten." sa Hugo utan att släppa skärmen med blicken.
"Amen det är ju inte på riktigt, bara för skoj skull lixom. Jag ska typ skriva till han nu" Elsa klickade in på Tomtens profil. "Kolla det är flera som skrivit till honom i hans logg! Och han har skrivit också! Asså det är typ tomten på riktigt!" Elsa börjar läsa på tomtens logg. "åh men shit, kolla!"
Jenny och Hugo lutar sig mot hennes skärm igen. Elsa pekar på en statusuppdatering skriven av Tomten.
"JAG ORKAR INTE MED DET HÄR LÄNGRE! DET VAR DEN SÄMSTA IDÈEN JAG NÅGONSIN FÅTT! JAG KOMMER ALDRIG MER TILLBAKA TILL DENNA HEMSIDA! JAG SKALL GÅ I IDE OCH INTE KOMMA FRAM IGEN FÖRÄN SNÖN SMÄLTER BORT! JAG ORKAR INTE MED DETTA LÄNGRE! ADJÖ!"
"En emo-tomte. Så jävla töntigt." skrattade Hugo och vände sig tillbaka till sin skärm igen.
"Amen gu så hemskt! Jag blir fan rädd på riktigt!" Sa Elsa upprört.
"Jaa, eller hur!" Instämde Jenny.
De satt tysta en stund. Hugo var inne i ett spel han nyss köpt, Elsa fortsatte att läsa på Tomtens logg och Jenny satt tyst och funderade.
"Asså hallå, vi måste ju göra något!" utbrast Elsa efter en stund.
"Ja... Men vad?" undrade Jenny.
Elsa skrattar. "Typ... åka till Tomteland och rädda julen! Haha, fatta vad mycket läsare jag skulle få till min blogg! Jag skulle kunna göra en ny kategori! 'Elzzie räddar julen!' Så himla awesome det skulle bli!"
"Amen är du seriös? Jävla noob. Tomteland finns ju inte, fattaru?" Hugo smäller igen locket på sin laptop och lyfter upp den. "Skulle vi gå till lektionen eller va?"
"Amen så himla tråkig du är! Man kan väl skoja lite i alla fall?" Elsa reser sig också och Jenny hänger med.
Tillsammans går de under tystnad genom skolans korridorer, omedvetna om deras kommande äventyr.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0